Kiedy rozmowa zmienia się w kłótnię?

Wiemy jak szybko, wydawałoby się zwykła rozmowa na błahe tematy może zmienić się w kłótnię. Nieraz zastanawiamy się ” Jak do tego doszło?” i trudno jest odkryć przyczyny. W wyniku wielu obserwacji można pokusić się o ustalenie kilku kategorii, w których mieszczą się wszystkie takie sytuacje.

  • Mniejsza odporność psychiczna, wyczerpanie emocjonalne, HEART i natrafienie na wyzwalacze „triggery”
  • Werbalny, pozawerbalny przekaz niosący unieważnienie, zaprzeczenie, obniżanie wartości
  • Przekonanie o tym, że „Prawda jest jedna i ja ją znam” co przejawia się dawaniem rad, pouczaniem, negatywną oceną innego podejścia
  • Podtrzymywanie cyklu kat/ ofiara co wiąże się z oskarżeniami i obarczaniem poczuciem winy

Po czym możemy poznać że rozmowa ześlizguje się z dobrej ścieżki? Obserwując swoje myśli i reakcje, bo wiadomo, że łatwiej jest dostrzec źdźbło w cudzym oku. Dlatego warto część uwagi skierować na to, co umysł robi w trakcie, kiedy mówi druga osoba:

  • uruchamianie i podążanie za swoimi ciągami skojarzeń
  • koncentracja na swoim bólu i tym, że jest większy, bardziej usprawiedliwiony niż drugiej osoby
  • wymyślanie sposobów w jaki można by było rozwiązać problem, jeśli „by się tylko chciało”
  • impuls niezgody, polemizowania udowadniania własnych racji
  • odpływanie myślami, ciągłe fale rozkojarzeń w których słychać tylko słowa i ton, ale treść umyka
  • Spisywanie na straty

Dobra wiadomość jest taka, że został odkryty sposób, który ułatwia konstruktywny sposób prowadzenia rozmowy. My nazywamy to rozmową empatyczną. Zła wiadomość (bo wiadomo, że dobra i zła występują parami tzw. plusy dodatnie i plusy ujemne) jest taka, że wymaga to wysiłku, uwagi i pamiętania.

Pamiętając, że trening czyni mistrza – nie warto czekać do następnej pełnej napięcia rozmowy, tylko rozpocząć ćwiczenie z małym obciążeniem.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *